پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261846
طلاق توافقي؛ راهي سريع براي جدايي صلح آميز زوجين
تاریخ انتشار : 1402/04/26 08:58:35
نمایش : 522
طلاق توافقي، يک روش سريع براي جدايي زوجين است که در آن زوجين با توافق خود، براي تمامي مسائل مرتبط با طلاق، مانند حضانت، نفقه، مهريه، اجرت المثل، جهيزيه و ديگر مواردي که در بحث طلاق بايد تصميم گيري شود، به نتيجه مورد نظر خود مي‌رسند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ طلاق توافقي يکي از سريعترين روش‌هاي جدايي زوجين بوده، در واقع اين روند شامل چند مرحله است که بايد طي شود. مهمترين مراحل آن شامل توافق زوجين براي طلاق، ثبت نام در سايت بهزيستي يا مراجعه به دادگاه خانواده، حضور در جلسات مشاوره قبل از طلاق و دريافت گواهي عدم انصراف از طلاق مي‌باشد. در نهايت، پس از طي اين مراحل، گواهي عدم امکان سازش يا راي طلاق توافقي دريافت مي‌شود.

طلاق توافقي يکي از انواع مختلف طلاق است که به دليل مشکلات اجتماعي و زناشويي در جامعه، براي زوجيني که به پايان دادن رابطه زناشويي خود اصرار دارند، بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين نوع طلاق، روند رسيدگي به درخواست طلاق و صدور راي يا گواهي عدم امکان سازش، بسيار کوتاه‌تر و سريع‌تر است و نيازي به طولاني شدن روند قضايي نيست،  در واقع طرفين براي اينکه زودتر به نتيجه دلخواه يعني جدايي برسند به طلاق توافقي روي مي‌آورند.

طلاق توافقي 

 طلاق توافقي، طلاقي است که زوجين بر سر تمامي مسائل مثل حضانت، نفقه، مهريه، اجرت المثل، جهيزيه و تمام مواردي که داخل در بحث طلاق است و بايد هنگام طلاق براي آن ها تصميم گيري شود چه با اجبار يا اکراه يا با رضايت قلبي به توافق رسيده و توافق خود را در فرمي به نام فرم توافق زوجين اعلام مي‌کنند.

 طلاق توافقي با حق طلاقي که مرد به زن داده تفاوتي ندارد اگر زن حق طلاق داشته باشد ديگر نيازي به نوشتن توافق نامه هنگام مراجعه به دادگاه نيست.

در صورتي که زن حق طلاق يا وکالت از جانب مرد در طلاق داشته باشد بايد در وکالت نامه‌اي که از شوهر براي طلاق گرفته است نکاتي را قيد کند تا روند رسيدگي و اجراي حکم طلاق توافقي سريع تر و بي دردسر تر طي شود.

نحوه گرفتن راي طلاق توافقي

۱- براي طلاق توافقي بعد از طي تمام مراحل اوليه مانند ثبت دادخواست و مشاوره رفتن زوجين و گرفتن گواهي عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره و ارسال آن به دادگاه حال نوبت به  گرفتن راي طلاق توافقي مي شود که براي آن  دو روش وجود دارد :   

 زوجين تقاضاي طلاق توافقي دارند و در در سامانه اي به آدرس zaman.behzisti.net ثبت نام مي کنند ، در زمان ثبت نام در اين سامانه زوجين اطلاعات اوليه خود را به صورت صحيح و دقيق وارد مي کنند و همچنين ساعت و تاريخ مراجعه به مرکز مشاوره را هم مشخص مي کنند .  

 ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات حقوقي در اين صورت زوجين چند جلسه مشاوره مي روند که حداقل ۵ جلسه خواهد بود اين روند حدودا ۴۵ روز طول مي کشد بعد از مشاوره در صورتي که هنوز زن و زن و شوهر اصرار بر طلاق داشته باشند و  مشاور مورد نظر تشخص دهد که ادامه زندگي به صلاح زن و شوهر نيست گواهي عدم انصراف از طلاق را صادر مي کند و به استناد گواهي عدم انصراف از طلاق دادخواست طلاق توافقي در دفتر خدمات الکترونيک قضايي توسط يکي از زوجين، هر دو يا وکيل آن ها  ثبت مي شود بعد از آن اين دادخواست به دادگاه محل زندگي زوجين ارسال مي شود.

بعد از ارسال به دادگاه، دادگاه با بررسي مدارک، گواهي عدم امکان سازش را صادر مي کند پس از صدور گواهي عدم امکان سازش و صدور دادنامه ، زوجين ۳ ماه فرصت دارند تا به يکي از دفاتر طلاق مراجعه کنند و راي را اجرا نمايند و  زوجه بايد هنگام مراجعه به دفترخانه براي اجراي راي طلاق حتما آزمايش بارداري داده باشد تا حامله نبودن زن براي مرد و دادگاه محرز شود .

 ۲- زن و شوهر حتي اگر وکيل هم براي انجام طلاق توافقي گرفته باشند بايد حتما خودشان در جلسات مشاوره شرکت کنند و وکيل نماينده آن ها در امر نخواهد بود.

  يکي از زن يا مرد به يا وکيل آن ها به يکي از دفاتر خدمات الکترونيک قضايي مراجعه کند و دادخواست طلاق بدهد در اين صورت اگر زوجين ايتدا در سامانه طلاق ثبت نام نکرده باشند دادگاه آن ها را براي رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق به مرکز مشاوره مي فرستد .

اما اگر زوجين يا يکي از آن‌ها خارج از کشور باشد ديگر نيازي به رفتن به مشاوره نخواهند داشت پس وکيل هم مي تواند شخصا درخواست طلاق توافقي را مطرح کند و نيازي به حضور زن و مرد نخواهد بود در اين صورت بعد از ارسال درخواست زوجين به دادگاه و اعلام توافق زن و شوهر در آن جا دادگاه راي را صادر مي کند،  اخذ راي طلاق توافقي در اين روش بين ۱۰ تا ۲۰ روز کاري طول مي کشد.

مراحل طلاق توافقي

براي اين که زوجين متقاضي طلاق توافقي بتوانند راي طلاق يا گواهي عدم امکان سازش را از دادگاه خانواده دريافت کنند بايد مراحل زير را طي کنند:

 ۱- اولين مورد و مرحله توافق طرفين در تمامي مسائل ماي و غير مالي است که در دعواي طلاق مطرح مي شود که يا در توافق نامه طلاق توافقي که بين زوجين تنظيم مي شود اعلام شده است يا در دادگاه از سوي زوجين اعلام خواهد شد.

  ۲- ثبت نام در سامانه تصميم براي طلاق و رفتن به جلسات مشاوره قبل از اينکه زوجين متقاضي طلاق توافقي درخواست طلاق به يکي از شعب دفاتر خدمات الکترونيک قضايي بدهند، رفتن به جلسات مشاوره اجباري است.

۳-  دريافت گواهي عدم انصراف از طلاق از طرف مرکز مشاوره اي که زوجين براي مشاوره به آنجا رفته‌اند.

۴- طرح دادخواست توسط زوجين متقاضي طلاق توافقي يا وکيل آن‌ها همراه با گواهي عدم انصراف از طلاق، اگر بعد از طرح دادخواست و توسط دادگاه به جلسات مشاوره فرستاده شده باشند مرکز مشاوره گواهي عدم انصراف از طلاق را به يکي از دفاتر خدمات الکترونيک قضايي مي‌فرستند تا از آنجا براي دادگاه رسيدگي کننده ارسال شود.

 ۵- ارسال پيامک براي زوجين، در اين پيامک وقت رسيدگي اي که براي زوجين تعيين شده به آن ها اطلاعشان  مي رسد اگر وقت رسيدگي در پيامک مشخص نشده باشد زن و شوهر  يا وکلاي آن ها مي بايست در اولين فرصت به شعبه مربوطه که پرونده طلاق توافقي در آنجا قرار است رسيدگي شود مراجعه کنند و موضوع را پيگيري کنند تا از زمان دقيق وقت رسيدگي و حضور در دادگاه مطلع شوند.

 ۶-حضور زوجين در دفتر خانه ازدواج و طلاق که زن  و مرد با در دست داشتن گواهي عدم امکان سازش صادر شده از دادگاه و برگه آزمايش عدم بارداري به زن به محضر مراجعه کرده و خواهان خواندن صيغه طلاق مي‌شوند بود تا طلاق خود را ثبت کنند براي خواندن صيغه طلاق طرفين يا وکلاي آن ها بايد حضور داشته باشند، اگر زن يائسه باشد يا اينکه دوشيزه باشد و دوشيزه بودن او از طريق معاينه پزشکي قانوني تاييد شده باشد. در اين صورت نيازي به برگه آزمايش عدم بارداري براي طلاق نخواهد بود.

پس از خواندن صيغه طلاق زن و مرد  دفاتر مربوط به طلاق را امضا مي کنند و اصل عقدنامه را  به سردفتر تحويل داده مي دهند و دفترخانه با امضا و مهر شناسنامه‌ها، همان روز يا ظرف چند روز طلاق نامه تحويل زوجه مي‌دهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html